Det rette design til din app

snapp-blog-design-og-biler-design-af-apps-header.png
 

Det er oftest sådan, at når man sidder med sin idé om en app, så har man allerede et mere eller mindre tydeligt billede i hovedet af, hvordan den ser ud. Dog kan det være svært for de fleste at kommunikere med designeren, når man mangler værktøjerne til at få ens tanker ned til noget, som andre også kan se og forstå.

Nogle har referencebilleder med en designretning, de også kunne tænke sig. Andre har håndtegnede skitser med, og så er der dem, som ikke har nogen holdning til designet, så længe funktionerne fungere. Fælles for dem alle, så lægges opgaven at vække deres visioner til live over til designeren. Men hvordan finder designeren ud af hvordan en app, der ikke findes, skal se ud? Her er det kundens behov og budget, der sætter rammerne.

“Jamen, hvad koster sådan noget design så?”

I teorien er det jo et ganske simpelt spørgsmål, om hvor meget tid en designer skal bruge for at kunne konvertere en idé til et færdigt designoplæg. Men hvad er det man designer? Hvad er målene, for det der designes? Hvad er der af budget til design?

Hvis man kigger på, hvad design er, så defineres det ved, at der er lagt tanker bag udformningen af en given ting. Så jo mere tid der bliver givet til design, desto mere velovervejet bliver det endelige produkt - sådan groft sagt.

Derfor afhænger mængden af design af, hvad formålet er, og hvor meget man reelt set har brug for. Når folk spørger mig, hvorfor der ikke bare er én pris på designet, plejer jeg at bruge analogien med biler, da den fint forklarer forskellen i de 3 forskellige designniveauer, vi oftest bruger.

 
 
snapp-blog-design-og-biler-design-af-apps.png
 
 

Din app er som en bil

De fleste er med på, at en bils primære formål er at tage dig fra A til B. Nogle vælger derfor en billig bil for at kunne køre til mellem A og B. For andre er det også vigtigt, at det er en behagelig tur, hvor de ville vælge en dyrere bil med mere komfort. Til sidst er der også dem, der gerne vil imponere og bemærkes af andre, mens de kører rundt. Se det som en mere eksklusive bil, der har hele udstyrspakken med.

På samme måde kan man også opdele, hvad man skal have designet.


#1 “A til B” designet

Nogle apps har til formål at agere som et internt værktøj i virksomheden, hvor den hjælper med at automatisere opgaver, skabe kontrol eller noget helt tredje. Det vigtigste for dem er, at deres medarbejdere har en app, der kan udføre deres specifikke brugsscenarier, fx scanne produktionskoder eller hjælpe med at registere tid.

Ved disse typer af app’s er det oftest vigtigt at overveje, hvor meget af budgettet der bør afsættes til designet, da appen udelukkende er til intern brug. Når app’en ikke bruges af folk uden for virksomheden, vil den ikke have brandingværdi hos andre end medarbejderne. Derfor nedprioriteres designet i nogle tilfælde til fordel for, at der bliver plads til flere funktioner i budgettet.

 
 
Her ses et eksempel på en fiktiv app, der tager udgangspunkt i et minimalt men funktionelt design.

Her ses et eksempel på en fiktiv app, der tager udgangspunkt i et minimalt men funktionelt design.

 
 

#2 Den komfortable tur

Nu er det ikke længere nok bare at komme fra A til B. Vi vil også gerne have, at det er behagelig tur, hvor de fleste også nemt kan finde vej frem og tilbage. Der er ikke blot fokus på funktionerne som app’en skal løse, men det skal også være nemt for en bredere målgruppe at betjene den. Her snakker vi om en app, der yder services, som enten driver virksomheden eller som en forlængelse af deres produktportefølje.

Med det samme der er tale om en app, der skal på App Store og Google Play, forventes det, at brugere uden forkenskab vil kunne tillære sig systemet af sig selv uanset kompleksitetsniveauet. Derfor anbefaler vi altid, at man her investerer i, at der bliver designet med brugervenligheden for øje. For hvad hjælper et godt værktøj, som kun de færreste kan finde ud af at bruge?

 
 
Her ses endnu en fortolkning af app’en, som der ikke blot er funktionsdrevet, men som bruger design til at overskueliggøre indholdet for brugerne.

Her ses endnu en fortolkning af app’en, som der ikke blot er funktionsdrevet, men som bruger design til at overskueliggøre indholdet for brugerne.

 
 

#3 Den eksklusive bil

Bilen der får jobbet gjort. Man kommer ubesværet og glidende fra A - B med stil i noget, der tiltrækker opmærksomhed for folk omkring. Det sidste niveau af design, vi producerer, er til de app’s, som ikke blot er en forlængelse af virksomheden, men hvor de anvender designet til at positionere sig på markedet som Top of the line. Vi arbejder oftest her med virksomheder, som ikke er alene på markedet, men som ønsker at øge forspringet ved at udføre flere services eller forbedre den generelle brugsoplevelse. Det betyder, at de investerer i designet for at udnyttet det som et af virksomhedens konkurrenceparametre på markedet.

 
 
Her udforsker vi muligheden for at give brugeren en bedre og mere flydende oplevelse af app’en

Her udforsker vi muligheden for at give brugeren en bedre og mere flydende oplevelse af app’en

 
 

Jeg håber, det har kastet lidt lys over, at der ikke kun findes en type design til din app, men at det er en variable, vi sammen kan justere på, så det passer netop til dine behov og dit budget.

En ting er dog sikkert, lige meget hvilken type bil du har brug for, så skal vi nok få dig ud og køre.

 
Next
Next

Tips til finansiering af dit app-projekt